Atgarsiai. Apie Rimvydo Leipaus stebuklus su šviesa

lfc.lt
2015 birželio 26 d.

Liepos 3 -11 dienomis vyksiančiame jubiliejiniame, jau 50 - tame Tarptautiniame Karlovy Varų kino festivalyje, pagrindinėje konkursinėje programoje pakviestas dalyvauti Ukrainos režisierės Evos Neymann režisuotas ir lietuvio operatoriaus Rimvydo Leipaus filmuotas filmas “Giesmių giesmė” (pagal Šolom Aleichemą). Tai jau antras R. Leipaus darbas su šia režisiere; ankstesnį judviejų filmą “Namas su bokšteliu” lydėjo tarptautinis pripažinimas - filmas buvo kviečiamas į tarptautinius festivalius, apdovanotas prizais.

Iškart po festivalio Čekijoje “Giesmių giesmė” dalyvaus konkursinėje programoje Odesos kino festivalyje.

Operatorius Rimvydas Leipus taip pat nusipelnė išskirtinio dėmesio leidinyje “The Calvert Journal”, kuris skirtas šiuolaikinei post - sovietinio pasaulio - Balkanų regiono, buvusių sovietinių šalių - kultūrai. Birželio viduryje leidinyje buvo įvardyti 10 geriausių, įdomiausių oparatorių, tarp kurių ir R. Leipus. “Paprastai režisieriai sulaukia daugiausiai ovacijų už puikų filmą, tačiau po jų dažniausiai minimi jų ištikimi operatoriai. Mes sutelkiame dėmesį į dešimt kino operatorių naujuosiuose rytuose, kurie daro stebuklus su šviesa”, - rašoma publikacijos įžangoje.

„Romantiškas "autoriaus" populizmas šiuolaikinėje kino kultūroje jau seniai išaugo iš savo ankstyvojo Holivudo ir Europos naujosios bangos ištakų. Bet režisieriaus ir jo arba jos savito stiliaus reikšmingumas ir toliau, pagrįstai ar ne, viešpatauja kiekvienoje sinefilų bendruomenės kertelėje. Toks ribotas požiūris į kino kūrimo procesą, kuriame kartu dirba ne vienas žmogus, sukelia daug ginčių. Tačiau atrodo, kad kino operatoriaus vaidmeniui daroma išimtis. Nors operatoriai ir nesusilaukia to populistinio, paklausaus dėmesio, koks paprastai atitenka režisieriams, vis tik labai dažnai jų meninis indėlis į režisieriaus darbą pripažįstamas. Neretai išgirstame apie kūrybinį meilės romaną tarp režisieriaus ir jo nepakeičiamo operatoriaus; Rytų Europoje pastaraisiais metais tokiu bendradarbiavimu paremti naujųjų rytų filmai tapo reikšmingu meniniu judėjimu.

Po Sovietų Sąjungos žlugimo Holivudą užtvindė Rytų Europos operatoriai, su savimi atsinešę išradingą ir novatorišką metodiką, kuri buvo puoselėjama siekiant pergudrauti griežtą kino pramonės cenzūrą jų gimtosiose šalyse. Nuo tų laikų kino filmų gamyba naujuosiuose rytuose išaugo, ir daugelis dabar renkasi darbą su vietos režisieriais, tokiais kaip Béla Tarras, Andrejus Zviagincevas ir Cristianas Mungiu, prisidėdami prie naujųjų rytų naujos bangos ir besiskleidžiančios kino kultūros. Ši apybraiža išaukština dešimt išradingiausių ir labiausiai žavinčių kino operatorių, energingai besidarbuojančių šiame regione“, - rašo „The Calvert Journal” autorius Patrickas Gamble.

Michailas Kričmanas, Pavelas Kostomarovas (Rusija), Olegas Mutu, Marius Panduru, Andrei Butica (Rumunija), Marcellis Revas, Gaboras Medvigy (Vengrija), Michalas Englertas (Lenkija), Martas Tanielis (Estija) - šioje žinomiausių regiono operatorių kompanijoje, publikacijos autoriaus nuomone, yra Rimvydas Leipus.

Apie lietuvių operatorių rašoma: “Lietuvos operatorius ir režisierius Rimvydas Leipus turbūt geriausiai žinomas savo darbais su Šarūnu Bartu. Jo kamera lyg dvejodama lydi personažus per režisieriaus siurrealistinės nykstančios tautos vizijos šešėlius. Operatoriaus perteikiami vaizdai dažnai yra tyri, juose nėra nieko nereikalingo, tai pilkų ir baltų spalvų simfonija su subtiliu apšvietimu, kuo pasiekiama tai, kas yra ir poetiška, ir pragmatiška. Jo polinkis į platesnį objektyvą ir skvarbų spalvų išryškinimą primena elementarią dokumentikos estetiką, tačiau tarp šešėlių slypi melancholiškas grožis, kuris iškelia šias scenas iki didingumo - ar tai būtų jo prislopintas juodai-baltas darbas Barto filmuose, ar gausiai tekstūruotas spalvų koncertas, kurio dėka Peterio Krügerio dvasinė meditacija atminties ir kolonializmo Afrikoje tema filme  „N: The Madness of Reason“ tapo transcendentiniu patyrimu“.

Daugiau - http://calvertjournal.com/articles/show/4257/cinematographers-cameramen-new-east

 

P.S. Tame pačiame leidinyje balandžio mėnesį P. Gamble publikavo apybraižą apie 25 jo nuomone geriausius filmus po Berlynos sienos griūties - tarp jų aprašytas ir Šarūno Barto “Koridorius”. Publikaciją rasite: http://calvertjournal.com/lists/show/3797/25-films-since-1989-new-east-cinema

 

Nuotraukoje - Evos Neymann filmo “Giesmių giesmė” kadras. Karlovy Varų festivalio archyvo nuotrauka (www.kviff.com)                              

 

Ištraukas iš “The Calvert Journal” vertė Darius Baltušis. 

Komentarai