Eglės Vertelytės „Stebuklas“ – vienas „Women in Film“ fondo laureatų

Rengėjų inf.
2016 lapkričio 27 d.

Praėjusią savaitę tarptautinė organizacija „Women in Film“ (liet. „Moterys kine“) Los Andžele paskelbė kasmetinės, jau 31-osios filmų finansavimo programos laimėtojus. Šiemet organizacijos Filmų užbaigimo fondas (angl. Film Finishing Fund) keturis ilgo metro vaidybinius ir šešis dokumentinius filmus išrinko iš daugiau nei 250 kandidatų iš 22 šalių, tarp kurių ir lietuvių režisierės Eglės Vertelytės filmas „Stebuklas“.

Kasmet fondas suteikia stipendiją ir tiesiogines gamybos paslaugas kino industrijos moterų žiuri atrinktiems filmams apie moteris, sukurtus moterų kino kūrėjų ar skirtus moterims. Organizacijos „Women in Film“ direktorė  Kirsten Schaffer džiaugiasi galėdama prisidėti prie talentingų moterų kūrėjų filmų įgyvendinimo ir atkreipti pasaulio dėmesį į šias nuostabias istorijas jau trisdešimt vienerius metus. Ne pelno siekianti organizacija „Women in Film“ skatina kūrybinius moterų projektus, lygias jų galimybes kino pramonėje ir siekia plėsti bei stiprinti moterų įvaizdį pasaulio žiniasklaidoje. Nuo savo veiklos pradžios, fondas suteikė daugiau nei 2 milijonų dolerių vertės stipendijas ir gamybos paslaugas daugiau nei 200 filmų užbaigimui. Daugelis komisijos išskirtų filmų vėliau buvo pripažinti kritikų ir laimėjo prestižinių tarptautinių apdovanojimų, tarp jų: Oskaro, Emmy, Sandanso ir Berlyno kino festivalių bei daugelį kitų.

Šiemet į atrinktų projektų sąrašą pirmą kartą pateko lietuviškas filmas – režisierės ir scenarijaus autorės Eglės Vertelytės vaidybinis filmas „Stebuklas“, kuris šiuo metu yra postprodukcijos etape. Be jos, „Women in Film“ stipendijas gavo dar 3 vaidybiniai ilgametražiai filmai: „Solace“ (rež., scen. aut. ir prod. Tchaiko Omawale), „Band Aid”( rež., scen. aut. ir prod. Zoe Lister-Jones), „The Darkest Days of Us“ (rež. ir scen. aut. Astrid Rondero). Taip pat komisijos atrinkti šeši dokumentiniai filmai: „Amor Puro Y Duro” (rež. ir prod. Catherine Gund ir Daresha Kyi), „Canary in a Coal Mine” (rež. ir prod. Jennifer Brea), „Farida and Gulnaz” (rež. Clementine Malpas), „Mudflow” (rež. ir prod. Cynthia Wade ir Sasha Friedlander), „Tribe” (rež. ir prod. Jordan Bryon), „When A Girl Is Born” (rež. ir prod. Sarita Khurana ir Smriti Mundhra).

Moterys sudaro 50% procentų pasaulio populiacijos, tačiau tyrimai rodo, kad moterų pozicija kino industrijoje toli gražu nesiekia tokio santykio. Iš 100 populiariausių 2014 metų filmų, tik: 1,9% buvo režisuoti moterų, 11,2% filmų scenarijų buvo parašyti moterų, 18,9% – prodiusuoti moterų, o 21% filmų moteris vaidino pagrindinį vaidmenį (šaltinis:„Inequality in 700 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race & LGBT Status from 2007 to 2014“, Dr. Stacy Smith, Marc Choueiti, Dr. Katherine Pieper; Media, Diversity and Socail Change Initiative, USC Annenberg). „Women in Film“ organizacijos pagrindinis tikslas yra pasiekti lyčių pusiausvyrą kino industrijoje. Filmo „Stebuklas“ režisierei ir scenarijaus autorei Eglei Vertelytei šis įvertinimas be galo reikšmingas: „Labai svarbu jausti kitų pasaulio kino moterų palaikymą, nes ne kas kitas, o tik kine dirbančios moterys žino, kaip sunku moteriai daryti kiną, kiek seksizmo ir statusų žaidimų tenka atlaikyti ir kiek asmeninio gyvenimo kompromisų ši profesija reikalauja.“.

„Stebuklas“ nukelia į 1992 m.. Praėjus keleriems metams po Sovietų Sąjungos žlugimo, Lietuva skendi didelėje ekonominėje krizėje – darbo nėra, bankai bankrutuoja, infliacija. Irena, vietinės kiaulių fermos vedėja, nesėkmingai bando išlaikyti ūkį ir savo darbininkus, kai į kaimą atvažiuoja žavingas amerikietis. Jis ne tik pažada išgelbėti kiaulių fermą nuo bankroto, bet ir apverčia Irenos šeimyninį gyvenimą bei kaimo kasdienybę aukštyn kojomis. 

Filmo parengiamieji ir gamybos darbai dalinai finansuoti „MEDIA“ programos, Lietuvos kino centro, Bulgarijos kino centro ir Europos kino rėmimo fondo „Eurimages”. Kino gamybos kompanijos IN SCRIPT filmas „Stebuklas“ Lietuvos ekranus pasieks jau 2017 metais.

Komentarai