Kino kritikas Edvinas Pukšta apie „Nova Lituania“ magiją: kai nespalvotame filme matai spalvas ir užuodi kvapus

"M-films" inf.
2020 birželio 20 d.

„Praėję metai buvo itin sėkmingi lietuviško kino debiutams – buvo sukurta daug gerų filmų, o aš vis tiek laikausi nuomonės, kad „Nova Lituania“ – geriausias metų filmas“, – sako kino kritikas ir vienas iš Talino tarptautinio kino festivalio „Juodosios naktys“ programos sudarytojų Edvinas Pukšta. Po tarptautinės premjeros Karlovi Varuose filmui apkeliavus tarptautinius kino festivalius, birželio 26-ąją įvyks nacionalinė filmo premjera – pagaliau duris atversiančiuose kino teatruose „Nova Lituania“ išvys Lietuvos žiūrovai.

Edvinas Pukšta pabrėžia, kad „Nova Lituania“ būtina žiūrėti didžiajame ekrane. „Labai džiaugiuosi, kad filmas išlaukė karantiną ir atsispyrė pagundai prisistatyti virtualiai – jo grožybės šiuo būdu atsiskleidžia žymiai efektingiau, o ypatingai – ta atmosfera, tas iš svečios šalies artėjantis grėsmės pojūtis. Ko gero, rašydamas scenarijų Karolis Kaupinis negalėjo to numatyti, bet dabartiniame kontekste tą artėjančią grėsmę galima interpretuoti visiškai kitaip ir šiandien filmas tampa dar įdomesnis.“

„Nova Lituania“ nėra komedija, tačiau didžiąją dalį filmo šypsojausi ir net juokiausi – jis ironiškas, čia pasitelkiama labai protinga satyra. Mintyse kikenu po filmo pats sau tęsdamas tą artėjančios grėsmės mintį ir fantazuodamas, kaip šiandieniniai valdžios žmonės galėtų planuoti perkelti Lietuvą į negyvenamą salą, slėpdamiesi nuo viruso“, – juokiasi E. Pukšta.

„O kalbant rimtai, pirmiausiai „Nova Lituania“ išsiskiria itin stipriu scenarijumi – čia viskas giliai apmąstyta, surinkta daugybė medžiagos ir faktų, kurie gražiai supinami su scenarijaus autoriaus interpretacijomis ir fikcija. Ko gero, šis scenarijus yra vertas aukščiausių apdovanojimų. Turiu pripažinti, kad pamatęs filmą ieškojau papildomos informacijos apie Kazį Pakštą, tai darė ir mano pažįstami tarptautinių festivalių dalyviai – po „Nova Lituania“ jie domėjosi Lietuvos istorija, o tai nutinka ne taip ir dažnai. Manau, kad tai – dar viena šio filmo galia: įkvėpimas plėsti akiratį ir žinias“, – svarsto kino kritikas.

E. Pukšta išskiria ir minimalistinį, bet gyvą vizualinį filmo stilių. „Filmo dailininko Audriaus Dumiko ir operatoriaus Simono Glinskio įnašas į filmo vizualumą – kertinis. „Nova Lituania“ įtikina, kad mažomis detalėmis, minimalizmu galima ne tik įspūdingai užpildyti erdvę, bet ir labai autentiškai atskleisti istorinį laikotarpį. Šiame nespalvotame filme aš matau spalvas! Kai žiūrėdamas į juodai baltą vaizdą, regi Afrikos, tarpukario Lietuvos spalvas ir užuodi palmių kvapus, reiškia, dailininkas ir operatorius pasiekė tikslus ir išpildė režisieriaus užduotis. Tai ir yra kino magija – kai atsitrauki nuo kasdienybės, pasijunti esantis kažkur kitur ir kitame laike. Šis filmas kuria tokį pojūtį“, – apibendrina E. Pukšta.

Lietuvos kino teatrus birželio 26 d. atversiantis filmas „Nova Lituania“ pripažintas geriausiu filmu Atėnų ir Rygos kino festivaliuose, pelnė specialų „Cineuropa“ apdovanojimą Vilniaus kino festivalyje „Kino pavasaris“, o režisierius Karolis Kaupinis buvo paskelbtas geriausiu režisieriumi Vokietijoje vykusiame „goEast“ kino festivalyje. Filme vaidina Aleksas Kazanavičius, Vaidotas Martinaitis, Valentinas Masalskis, Rasa Samuolytė, Eglė Gabrėnaitė.

Filmo gamybą iš dalies finansavo Lietuvos kino centras prie LR Kultūros ministerijos. Filmo prodiuserė – Marija Razgutė („M-films“).

Komentarai