Lietuviškų filmų horizontas: kas pasirodys 2024-aisiais?

Gediminas Kukta
2024 sausio 12 d.

Į kino ekranus po aštuonerių metų petraukos grįš Ignas Miškinis. Panašu, sulauksime naujos Giedrės Žickytės istorijos. Pilno metro filmu debiutuos Saulė Bliuvaitė. Dalies premjerų datos dar gali nusikelti į 2025-uosius, bet horizonte jau šviečiasi baigtų ir baigiamų filmų kontūrai. Kas dar? Apie viską nuo pradžių.

„Irklais per Atlantą“, rež. Aurimas Valujavičius

Tai bus dokumentinis pasakojimas apie Aurimą Valujavičių, pirmąjį lietuvį, perplaukusį Atlantą – 8500 km – irkline valtimi „Lituanica“. Ilgiau nei dvejus metus trukęs fizinis pasiruošimas, psichologinė drausmė, griežta disciplina, kasdien augantis adrenalinas ir keturi mėnesiai akistatos su bangomis, audromis ir savimi – panašu, filme bus daug stiprių emocijų. Tik keista, kad prie režisūros irklų irgi sėdo pats keliautojas, o ne profesionalus režisierius. Bet neužbėkime įvykiams už akių. Kaip viskas atrodys ekrane, pamatysime netrukus. 

Premjera sausio 19 d. 

Anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=HbKXOm3rbIo

„Penkios su puse meilės istorijos viename Vilniaus bute“, rež. Tomas Vengris

Tai antrasis JAV gimusio ir užaugusio Tomo Vengrio filmas po „Gimtinės“ (2019). Veiksmas vyks viename „Airbnb“ bute, kuriame stebėsime skirtingu metu apsistojusias penkias poras. Žmonės susitinka, įsimyli, išsiskiria ir nė vienas nenutuokia, kiek dar džiaugsmų ir vargų matė šio buto sienos. Apie juos žino tik valytoja Jolanta, vis sugrįžtanti ištrinti dar vieno meilės nuotykio pėdsakų. Rudenį Talino kino festivalio programoje „Rebels With a Cause“, kurioje varžosi eksperimentinės formos, kino meno ribas išbandantys ir maištingas žinutes skelbiantys filmai, lietuvio darbas buvo pripažintas geriausiu.

Premjera Lietuvoje vasario 9 d.

Anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=u12IQ98H5R0

„Mūza“, rež. Agnė Marcinkevičiūtė

Dokumentinis filmas pasakos apie Lietuvos pianistę Mūzą Rubackytę. Oficialiame pristatyme rašoma, kad tai bus muzikinis menininkės portretas, atskleidžiantis biografinius momentus ir svajonių augimą, žlungant totalitariniam režimui. Kaip sako menininkė, „mano likimas klostėsi kartu su Lietuvos likimu“. Ši kino kelionė žiūrovą ves per Vilnių, Paryžių, Budapeštą ir Ženevą. Joje lydės atviras menininkės pasakojimas apie tai, ką reiškia laisvė, meilė ir pašaukimas bei kokia buvo jos talento atskleidimo kaina.

Premjera vasario 23 d.

Anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=ltVB891yDF0

„Mamutų medžioklė“, rež. Aistė Stonytė

Debiutinis žurnalistės ir režisierės filmas pristatomas kaip kelionė laiku, bandant įminti vieną įdomiausių ir dramatiškiausių Lietuvos teatro paslapčių – pradingusią kino juostą, kurioje, manoma, buvo įamžintas sovietų cenzūros draustas Jono Jurašo spektaklis „Mamutų medžioklė“. Ši kelionė taps sudėtingo laikmečio skerspjūviu, atveriančiu bendražmogiškas ir universalias drąsos ir prisitaikymo, ištikimybės ir išdavystės temas. Filmo premjera įvyko rudenį „Scanoramoje“.

Premjera kovo 1 d.

„Kalėdų eglutės gyvenimas ir mirtis“, rež. Arturas Jevdokimovas

Ankstesniame filme „Second Hand“ (2019) režisierius fiksavo dėvėtų drabužių kelionę nuo Anglijos gatvių iki Lietuvos turgaviečių, o naujausiame seks kalėdines eglutes nuo Sakartvelo, kur surenkamos jų sėklos, iki Danijos, kur eglutės užauginamos ir parduodamos. Filmas atskleis mažai kam žinomą faktą apie milijardinį eglučių verslą ir pasakos apie kasdienę Sakartvelo ir Danijos eglučių augintojų kovą už išlikimą, apie jų džiaugsmus ir liūdesius, kultūrų panašumus ir skirtumus. Pasaulinė premjera įvyko Talino kino festivalyje, Baltijos šalių konkursinėje programoje. 

Premjera pavasarį.

Anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=4EQBUAX1Opc&t=2s

„Rašytojas“, rež. Romas Zabarauskas

Antroji trilogijos, pasakojančios apie vyrų poras įvairiose politinėse aplinkybėse, dalis. Pirmoji buvo „Advokatas“ (2020), o trečioji bus „Aktyvistas“ (2025). „Rašytojas“ pristatomas kaip romantinė drama apie šešiasdešimtmečius Kostą ir Dimą, kurie jaunystėje kartu tarnavo sovietų armijoje, o dabar, praėjus dešimtmečiams, susitinka Niujorke. Šis įvykis prikels abiejų vyrų senus jausmus ir nuoskaudas. Tai bus kamerinis filmas, vaidins tik du aktoriai, beveik visas veiksmas vyks viename bute. Pasaulinė filmo premjera įyko rudenį Talino kino festivalyje, Baltijos šalių konkursinėje programoje.

Premjera vasarą.

Filmo ištrauka: https://www.youtube.com/watch?v=Xvxfuh0ElaQ

„Irena“, rež. Giedrė Žickytė

Penktasis režisierės dokumentinis filmas vėl pasakos apie žinomą asmenybę. Šįkart – apie lietuvių teatrologę, germanistę, profesorę Ireną Veisaitę (1928-2020). Ji per stebuklą išgyveno Holokaustą, patyrė karo ir sovietinio režimo siaubą, bet nepasidavė nevilčiai ir visą gyvenimą ieškojo šviesos bei ją skleidė kitiems. Režisierė fiksavo paskutiniuosius profesorės gyvenimo metus: nuo pokalbių su jos namuose nuolat apsilankančiais įvairiais žmonėmis iš viso pasaulio ir kelionių po Europą, pristatant autobiografinę knygą bei dalijant interviu, iki kasdienybės scenų. Kaip rašoma pristatyme, tai bus ypatingą magnetizmą bei išmintį skleidžiančios moters portretas.

Premjera numatoma metų pabaigoje.

„Akiplėša“, rež. Saulė Bliuvaitė

Vasarą baigto flmuoti debiutinio Saulės Bliuvaitės vaidybinio filmo herojėsd – trylikametės draugės Kristina ir Marija. Merginos kilusios iš neturtingų šeimų ir gyvena nykiame industriniame rajone, bet svajoja tapti modeliais ir pagaliau ištrūkti iš jokių perspektyvų neturinčio miesto. Kad atitiktų grožio standartus, merginos imasi drastiškų priemonių. Režisierė apie filmą sako: „Labai norėjau sukurti filmą apie trylikos–keturiolikos metų paaugles, nes man pačiai šis laikotarpis labai įsiminė, atrodo, kad tiek daug dalykų vyksta, esi nei vaikas, nei suaugęs. Norėjau patyrinėti šią tarpinę būseną“.

Premjera numatoma rudenį arba 2025 m. pavasarį

„Pietinia kronikas“, rež. Ignas Miškinis

Ankstyvieji 1990-ieji, Šiauliai, vadinamasis Pietinis miesto rajonas. Čia gyvena narsus septyniolikmetis Rimants. Jis labiau domisi regbiu, muzikos grupėmis ir nelegalia prekyba turguose su draugu Minde nei mokslais. Vaikinas įsitikinęs, kad laukinio kapitalizmo laikais sėkmės pagrindas yra fizinė jėga ir pinigai. Bet kai sutinka ir įsimyli Moniką iš viduriniosios klasės, pamažu susipažįsta ir su nauju literatūros, kultūros ir alternatyvių galimybių pasauliu. Ši tragikomiška brendimo drama sukurta pagal to paties pavadinimo Rimanto Kmitos bestselerį. Režisieriui tai bus sugrįžimas į kiną po beveik aštuonerių metų pertraukos.

Premjeros data kol kas nežinoma.

„Skiručių liūtai“, rež. Vytautas Puidokas

„El Padre Medico“ (2019) ir „Pasienio paukščių“ (2021) režisierius šiemet sugrįš su stebimosios dokumentikos filmu apie priklausomybę išgyvenančių asmenų kasdienybę atokioje bendruomenėje. Kaip priklausomybės formuojasi, kokią įtaką jos daro žmonių tarpusavio santykiams ir kaip gali būti perduodamos iš kartos į kartą? Apie viską bus pasakojama iš bendruomenėje gyvenančio keturiolikmečio perspektyvos.

Premjeros data kol kas nežinoma.

„Gardutė“, rež. Eglė Vertelytė

Kulinarinė komedija apie nedidelėje Kauno valgykloje „Gardutė“ virėjomis dirbančias geriausias drauges Saulę ir Oną. Vieną dieną jos patenka į televizinį maisto gaminimo konkursą, kuriame turės kovoti prieš savo dievaitę Ponią Bruknę. Ši keistoka porelė greitai sužavi žiūrovus paprastais patiekalais ir sėkmingai keliauja į kitus šou etapus. Viskas būtų puiku, tačiau Ona netikėtai įsimyli charizmatiškąjį prancūzų teisėją Emanuelį... Kuo viskas baigsis?

Premjeros data kol kas nežinoma.

„Gabrielius iš nepaprastojo Rojaus“, rež. Linas Mikuta

Nuo seno Jūratė svajojo apie šeimos rojų idiliškoje sodyboje miško vidury. Netikėtai svajonė išsipildo, ji sutinka vyrą, kuris ją nusiveža į tokią vietą. Čia moteris patiria apreiškimą – prabėgantį šviesiaplaukį berniuką su vėliavėle. Neilgai trukus vizija virsta realybe. Jūratė pradeda lauktis. Gimusį berniuką tėvai pavadina archangelo Gabrieliaus vardu. Deja, bet tai, kas turėjo reikšti rojaus Žemėje pradžią, greitai virsta prakeiksmu. Moteris su siaubu suvokia, jog sutuoktinis anaiptol ne toks, kokio norėjo, o sūnui diagnozuojamas sunkios formos autizmas. Vieną dieną su ja per sūnų pradeda kalbėtis pats Dievas... Skamba kaip fikcija, tačiau tai bus dokumentinis filmas. 

Premjeros data kol kas nežinoma.

„Johatsu“, rež. Lina Lužytė ir Nerijus Milerius

Išvertus iš japonų kalbos „johatsu“ reiškia „išgaravęs“. Žodis apibūdina žmones, kurie išnyksta iš savo gyvenimų, apleisdami šeimas, darbus, skolas ir visas kitas atsakomybes. Šis fenomenas jau plačiai paplito JAV, Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje ir kitose vakarų šalyse. Nuo jo atsispiria ir režisieriai. Vaidybinio filmo herojė, morge dirbanti sanitarė Lina, stengiasi išsiaiškinti dingusio vyro istoriją, bet už paslapties įminimą ją pamažu vis labiau ima traukti paties išnykimo idėja. 

Premjeros data kol kas nežinoma.

„Bogdanas nenori namo“, rež. Marat Sargsyan

Šio filmo premjera įvyko rudenį Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje, bet greičiausiai jis dar turėtų sugrįžti į kino teatrus įprastiems rodymams. Bogdanas yra vienas iš nepilnamečių berniukų, laikomų uždarame socializacijos centre už įvairius nusikaltimus. Visi vaikinai skaičiuoja dienas iki vasaros atostogų, kad galėtų išeiti į laisvę, o Bogdanas nori likti čia ir atsisako išvykti. Fiziškai tvirtas, tačiau švelnus ir smalsus jaunuolis bijo pažvelgti mamai į akis...

Kada grįš į kino teatrus, kol kas nežinoma.

 

 

 

 

Tituliniame - pianistė Mūza Rubackytė Agnės Marcinkevičiūtės filme "Mūza".

 

Komentarai